19 mei Smyths Toys Corby UK
GTD Nederland B.V. heeft bij het Britse Smyths Toys een systeem gebouwd voor Costo B.V. waarmee een flinke productiviteitswinst is behaald in de E-commerce operatie van de speelgoedgigant. Het bedrijf kan hierdoor de online ordergroei prima handelen, nu en in de toekomst. Een uitgebreide fotoreportage.
Het E-commerce distributiecentrum van Smyths Toys in Corby in Midden Engeland verwerkt op een gemiddelde dag 2.000 orders. Het nieuwe systeem, die bestaat uit conveyors, spiraal conveyors, pick-to-light, sorters en WMS Arrow van het Nederlandse bedrijf Costo, is sinds 2016 operationeel. Momenteel wordt het systeem niet zwaar belast, het moet zich vooral bewijzen tijdens de piekperiode voor kerst als het 10-voudige aan orders over de conveyors glijden. Het systeem heeft zich in de afgelopen decembermaand, en dan vooral op Black Friday en Cyber Monday, voor het eerst mogen bewezen bij topdrukte. “Van de 500 medewerkers die voorheen manueel de orders verwerkten, konden we dit keer terug naar 100 man”, zegt Stephen Kearney, warehouse manager van Smyths Toys. “In piekperiodes gaan 20.000 orders per dag over het systeem.”
Pick to light
Van een traditioneel zonepicksysteem is Smyths over gegaan naar een pick to light systeem. Deze is gebouwd op een mezzanine met eigen plafond voorzien van ledverlichting en sprinklers en brandvertragend beschermend materiaal op de staanders. Kosten noch moeite zijn gespaard. De conveyor die de dozen hiernaartoe leidt bestaat uit bypasses en fast lanes en zorgen ervoor dat als de orders eenmaal gepickt zijn, de dozen zo snel mogelijk via de spiraalconveyor terug naar beneden gaan richting de packstations. Daar wordt alles handmatig, wel met behulp van scanners, gecontroleerd. De pakbon wordt toegevoegd, vulmateriaal erbij gedaan en vervolgens gaat de doos dicht met behulp van straps. Enkele orders worden verpakt in enveloppen en vinden hun weg naar de brievenbus van de klant via The Royal Mail. De meeste orders worden echter verwerkt in dozen die worden gelabeld waarna ze hun weg vervolgen richting de sorter waar de orders per vervoerder worden uitgesplitst.